Tilpasset søk

torsdag 1. mai 2008

1. mai, dagen for kamp (og fest?)

I 1890 startet arbeiderbevegelsen sin kamp for felles krav. Den internasjonale dagen for kamp og fest! Kampen for en arbeidsdag på maks 8 timer var et av hovedpunktene.

Som observant leser sitter du allerede her som et spørsmålstegn og tenker nok som meg, "Herregud, de kjempet for 8 timer for snart 120 år siden. Og nå, i 2008, jobber vi fortsatt samme antall timer pr. dag."

Ingenting har altså forandret seg når det gjelder arbeidstiden siden på 1800 tallet! Hvordan er det mulig?

Svaret er rimelig opplagt når man tenker seg om.
Når sto du sist nede på torget 1. mai og ropte og skreik for bedre tider og bedre arbeidsforhold?

Har du aldri vært utenfor døra 1 mai nei..hehe
Ikke jeg heller.

De fleste av oss har jo selvfølgelig valgt å ta ansvar for festdelen av dagen. Arbeiderbevegelsen ga oss jo en ypperlig mulighet til enda en kveld med flatfyll, og det midt i uka i år. Det er jo alltids noen andre som velger kampen på torget? ?

Det andre kravet som ble satt frem i 1890 var ønsket om 1 times "middagshvile" midt på dagen. Å bruke en HEL fridag på torget er altså ganske bortkastet fritid siden de fleste også kun har 30 minutters lunsjpause etter 100 års kamp. De mange morsomme festene fridagen 1. mai har gitt oss mener jeg derimot fører veldig mye bra med seg.

En av mine venniners største ønsker for kvelden igår var å få den ultimate partylåten "Wicked game" med Chris Isac spilt i allefall to ganger. Kravet hennes ble elskverdig imøtekommet av DJ´en (etter en liten kamp). Selv ble mitt ønske om en "hei dundrandes"morsom kveld tatt på "alvor" av alle vi møtte. Og på kameraet har jeg veldig mange morsomme bilder til å minnes 1. mai 2008 de neste 100 år....

Vi har derfor bestemt oss for å ta ansvar for festdelen av 1. mai neste år også!
Og er vi riktig heldige blir vi kanskje stemt inn i festkomiteen.....:-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vurderte faktisk å dra bare for å høre litt korpsmusikk.. men så regnet det, også var jeg ganske redusert den dagen (som følge av at jeg tok meg av festlighetene dagen før) også slo det meg plutselig at 17. mai er nær og da får jeg høre nok korpsmusikk for et helt år fremover..

så det ble med tanken bare..

Anonym sa...

Detta er utrolig bra skrevet,digger måten du tenker på.
Detta må du fortsette med,kan bli no stort ut av detta,.
Gleder meg til å lese mer av deg.
STÅ PÅ!!!